En varm och insiktsfull guide till romersk idé- och föreställningsvärld.

Av: Beard, Mary
Språk: Svenska
Publiceringsår: 2016
Låna mej!
Mary Beard är professor i klassiska språk vid universitetet i Cambridge och författare till hyllmetrar av böcker, samt ofta förekommande på engelsk tv och radio.

Beards bok ”SPQR" - vars titel är akronymen för latinets Senatus PopulusQue Romanus, "senaten och det romerska folket" - är en lika omfångsrik som vittfamnande upptäcktsfärd genom nästan 1000 år av romersk historia.

Beard börjar resan med stadens grundarmyt, den om bröderna Romulus och Remus, och för läsaren genom århundradena fram till år 212 evt, då kejsar Caracalla revolutionerande deklarerade att alla fria invånare i det väldiga riket nu var romerska medborgare.

Däremellan resonerar Beard kring betydelsen av politiska gestalter som Caesar och Augustus; söker svar på frågor om tidens etik och tankesätt, bl.a. genom att analysera texter av samtida författare och skriftställare - män som Cicero, Horatius, Vergilius och Plinius d. y. Beard beklagar att hennes bok huvudsakligen beskriver de besuttna männens historia. Källmaterialet är skralt vad gäller vanligt folk, i synnerhet kvinnor, men hon gör sitt bästa att fylla i luckorna.

Beard utforskar romarnas syn på begrepp som frihet, skönhet, medborgarskap, kärlek och makt men utan att bli akademisk. Hon noterar det evigt mänskliga, som tex ömheten som kunde finnas mellan man och hustru, men också det för oss främmande. Vilket förstås inbegriper välkända fenomen som slaveriet och slakten på arenorna men också faktum att nyfödda barn bokstavligen kunde kastas på skräphögen och att barnbrudar inte var en helt ovanlig företeelse.

Beard håller sig noga ifrån dramatiskt svepande generaliseringar, bombastiska tvärsäkerheter och grandiosa hjälteporträtt. Hon slår hål på myter och problematiserar. Detta är både en styrka och en svaghet. Beard är mycket försiktig! Hon helgarderar vid vart och vartannat antagande, ibland till den milda grad att fläktarna nästan stannar i taket. Men det är inte värre än att man nyfiket skyndar förbi dessa partier, Beard är mestadels en charmig och personlig ciceron till antikens värld.

”SPQR” rymmer både humor och värme. Ibland tort levererad genom konstaterande av fakta. Beard upplyser tex att ett romersk preventivmedel innehöll maskarna som finns i huvudet på en viss art av hårig spindel. Ibland blir humorn en biprodukt av hennes myth busting, som tex att påståendena om att kejsar Caligula hade orgier med sina systrar härrör från en missuppfattning av termerna ”under” och "ovanpå" i samband med romersk bordsplacering :-)

/Thomas Hallin

Tipsat av: Thomas Hallin den 19 juni 2017