Skapa tillsammans med barnen

Dansa en teckning, måla med iskritor i badkaret eller gör självlysande nudlar! Det viktiga är att ni har roligt tillsammans när du är kreativ med dina barn.

Skapa tillsammans med barnen är en pysselbok som fokuserar mer på själva processen när man skapar och gör lekfulla experiment tillsammans än på själva slutresultatet. Boken är indelad så att varje kapitel tar upp varsitt material som färg, papper, pennor, foto, garn och skulptering i naturmaterial. Varje kapitel inleds med att beskriva materialet för att sedan övergå till att ge kreativa tips på vad man kan göra med det. Ibland finns recept med på hur man till exempel kan blanda egen färg eller göra sin egen lera.

Välkända tips (som t ex att skapa i papier maché och göra collage)  blandas med nya och oväntade tips. Och det är de oväntade tipsen som gör boken så inspirerande. Här finns påhittiga idéer som till exempel att göra iskritor som kan användas till sommarvarm asfalt eller i badkaret, socker och saltmålningar, dansa en teckning, fotogram, marmorering med raklödder och teckningar som lyser i mörker m.m.

Läsaren får också andra små tankvärda tips på hur man till exempel kan prata med barnen om vad de skapat och utöka ordförrådet från fint, duktig och bra till att säga rolig, härlig, läskig, färggrann osv. Den ger också uppslag på hur man kan gå vidare och komma på sätt att ha roligt när man skapar tillsammans. Till exempel kan man bestämma sig för ett tema som att bara fota gröna saker eller ha en bokstavsdag där man bara gör, lyssnar, äter och leker på en viss bokstav.

Tipsat av: Matilda Riddar den 9 november 2017