Release

"Sometimes the end of your world is the start of your life."

I Release är jordens undergång nära, men det är inget som invånarna i den lilla staden Frome i Washington state är medvetna om. Det är lördag och berättelsens huvudperson Adam har många uppgifter framför sig. Till att börja med måste blommor införskaffas till familjens hus – Adams pappa är pastor och hemmet måste reflektera familjens framstående position i samhället, även om verkligheten är att det knappt finns pengar till de billigaste krysantemum.

Adam vet att hans (strikt religiösa) föräldrars kärlek inte är villkorslös, tvärtom är det många villkor som måste uppfyllas och en snäv linje att följa. Därför håller han mycket av sig själv dolt, framförallt sin sexuella läggning som han vet inte kommer bli accepterad. Men i framtiden hägrar friheten och livet som vuxen, långt borta från staden han vuxit upp i och familjens fördömande. Adam måste bara ta sig igenom den här lördagen först, ovetandes om att det kanske blir den sista dagen på jorden.

Författaren Patrick Ness har skrivit flera böcker där en magiska värld vid sidan av det vardagliga flätas samman med en mer realistisk huvudberättelse. Magin gör att mer står på spel och hjälper till att lyfta fram det centrala i historien. I Sju minuter över midnatt möter en ung pojke ett uråldrigt monster samtidigt som hans mamma ligger döende i cancer. Och i The rest of us just live here är jorden i fara och ondska måste bekämpas – men huvudpersonen är en helt vanlig tonårskille som knappt märker av den episka striden som pågår runtomkring, han vill bara klara av high school och få mod att fråga en tjej om hon vill gå på skolbalen tillsammans. Release följer samma tema, en blandning av magi och verklighet som utmynnar i en fantastisk historia.

Tipsat av: Filippa Arfwidsson den 24 juni 2018