Jellicoe Road

Grym och absorberande prisbelönt berättelse - kärlekshistoria, familjedrama och utvecklingsroman i ett.

Taylor är en 17 årig flicka som bor på en internatskola med många missanpassade ungdomar bl.a. ungdomspyromaner. Taylor är inte lätt att tycka om (mest i första halvan av boken). Hon är svår att förstå sig på, för hon är inte som alla andra tonårstjejer. Hon är tvär, onödigt tuff och hamnar hela tiden i konflikter. Hon är en ensamvarg som verkligen inte vill vara omtyckt. Hennes mamma är spårlöst försvunnen, sedan hon lämnade Taylor (som då var 12) på Seven Eleven på Jellicoe Road  i närheten av skolan, och Taylor blev upplockad av Hannah som bara råkade köra förbi. Taylor vet inte vem hennes pappa är.
Jellicoe Road är också namnet på en gata där en bilolycka av oerhört tragiska proportioner äger rum i början av boken. Föräldrarna i de två bilarna dör, endast barnen Webb, Narnie och Tate överlever – tack vare den unge enstöringen Fitz som cyklar förbi och drar ut barnen strax innan bilarna började brinna. De blir vänner, och lär så småningom känna kadetten Jude. Vi förstår att berättelsen om vad som hände denna grupp unga människor för 22 år sedan försiggår samtidigt som den nutida berättelsen om Taylor. Men det förflutna är till synes osammanhängande strukturerat och har inget samband med nutida händelser och personer på internatskolan och i staden Jellicoe. Eller?
Eftersom Taylor i princip blev föräldralös när hon hittades av Hanna, fick Taylor komma till internatet Jellicoe. När boken börjar har Taylor bott på internatet i fem år och det pågår ett slags krig mellan grupper av ungdomar från olika skolor. Taylor har blivit ledare för gruppen som är för internatskolan. Jonah och Chaz är två tonårspojkar som leder de två andra konkurrerande grupperna (Kadetterna från militärskolan respektive Jellisarna från staden Jellicoe).  Kriget mellan dessa grupper av ungdomar innehåller inslag av obegripliga och grymma lekar som i boken ”Flugornas herre”.
Efterhand framgår det att Taylors liv med mamman inte var enkelt, de bodde på många ställen, bytte adresser lika ofta som namn. Det var ytterst knappa omständigheter i utsatta områden. Mamman levde ett liv i en miljö som var helt olämplig för en liten flicka att växa upp i. Hannah är Taylors trygga vuxna förebild, hon har funnits i utkanten av Taylors internatliv så länge Taylor kan minnas. Men en dag är Hannah också försvunnen! Hannahs hus strax utanför internatskolan är helt tomt och det finns inga spår av vart hon tagit vägen. Veckorna går…

Tipsat av: Heli Renman den 14 februari 2013