Främlingar på ett tåg

En roman drypande av mörka begär, djupt psykologiserade karaktärer, en ikonisk intrig, plus en psykopat! Kan det bli bättre?

Handlingen är egentligen mycket enkel, medelklasskillen Guy Haines möter av en tillfällighet psykopaten Bruno Anthony på ett nattåg. Efter ett antal glas whiskey föreslår Bruno att de hjälper varandra att mörda sina respektive hatobjekt, Guys otrogna fru som vägrar skilja sig, Brunos en förmögen far som vägrar dö. ”Jäklar vilket idé! Vi mördar åt varandra! Jag dödar er fru och du dödar min pappa. Vi träffas på tåget och det finns ingen som vet att vi känner varandra. Perfekta alibin! Ingen av dem har någon förbindelse till sitt tilltänkta offer.

Haines tar inte idén på allvar men Bruno kan inte släppa vad han anser är hans livs idé. Han mördar Haines fru och det är på sätt och vis nu allt börjar.

På alla möjliga sätt nästlar sig Bruno in i Guys liv och pressar honom att mörda pappan. Guy, som kämpar för sin arkitektkarriär och en ny kärlek står emot, och vacklar. Berättelsen följer de båda männens tankar och det känns som att intrigen, som visserligen är genial i sin enkelhet, mest ligger till grund för att utforska det mänskliga psyket där både godhet och ondska existerar parallellt.

”Främlingar på ett tåg” var Patricia Highsmiths debutroman och omnämns både som en klassisk psykologisk thriller och ett djävulusiskt realistiskt drama. Alfred Hitchcock köpte omedelbart filmrättigheterna. Den hade premiär 1951, blev en framgång för Hitchcock och gav Highsmith en flygande start som författare av existentiella thrillers.

Tipsat av: Markus Hammargren den 25 september 2018