De dödas sång

Jesmyn Wards "De dödas sång" är en febrig, jordig och mustig berättelse om fattigdom, övergrepp, rasism och missbruk men även kärlek och sorg.

Boken utspelar sig i den fiktiva staden Bois Sauvage i den amerikanska södern och beskriver en familj i tre generationer. Jojo, hans lillasyster Kayla, deras mamma Leonie och morföräldrarna. Jojo är tretton år och morföräldrarna är allt vad han har att luta sig mot. Hans mamma är drogberoende och orkar inte med sina barn, hans vita pappa, Michael, sitter i fängelset.
”Hon var min mamma innan hon var mer borta än här. Innan hon började sniffa i sig krossade tabletter. Innan alla elakheter hon sade till mig blev fler och fler och samlades som grus i ett uppskrapat knä”.

När barnens far ska bli frigiven bestämmer sig Leonie och barkollegan Misty för att ta bilen och hämta upp honom, Leonie tvingar även med barnen. Det här leder till en obehaglig ”road trip” genom den amerikanska södern och dess smutsiga historia av rasism som är högst närvarande än idag.

Jesmyn Ward berättar sin historia genom ett antal personers olika perspektiv vilket ger ett djup i berättelsen. Hon har ett fantastiskt språk och fint beskrivna karaktärer. Karaktärer som, även om de är trasiga och amoraliska, får chansen att vecklas ut som tänkande, reagerande människor och man kan inte tycka alldeles illa om dem. De dödas sång är en berättelse full av både liv och död, som rekommenderas starkt.

Ward, som fick sin andra "National book award" med ”De dödas sång”, har jämförts med William Faulkner, som skrev om den amerikanska södern, rasproblem och ofta med en komposition i flera perspektiv. Även Toni Morrison nämns och här finns många liknelser men jag tänker främst på ”Beloved” och dess drag av magisk realism, ett drag som även finns i ”De dödas sång”.

Tipsat av: Markus Hammargren den 21 mars 2018