Köttfri måndag

Likaväl som vi måste tänka på hur vi åker, vad vi köper och var vi gör av våra sopor borde vi också tänka på vad vi äter om vi vill värna miljön och en hållbar utveckling. Det kan låta jobbigt och tråkigt, men behöver faktiskt inte vara det. En god hjälp är boken ”Köttfri måndag” med förord av Paul McCartney och hans döttrar Stella och Mary.

Detta är en entusiasmerande kokbok med vackra och aptitretande bilder. Samtidigt som vikten av att äta mindre kött poängteras kräver den inte det omöjliga. Den begär inte att alla ska bli vegetarianer eller veganer men konstaterar att om alla sänkte sin köttkonsumtion skulle det bli stora vinster både för miljön och för människors hälsa.

I bokens introduktion refereras det till en studie från 2010 där man kommit fram till att en ”begränsning av köttätande till högst tre gånger i veckan skulle kunna förebygga 31.000 dödsfall i hjärtsjukdomar, 9.000 i cancer och 5.000 i stroke, per år” bara i Storbritannien. Det säger sig själv att även kostnaderna för sjukvården skulle minska i motsvarande grad (eller med 1,2 miljarder pund enligt samma text).

Jonas Paulsson, som skrivit introduktionen, menar också att en köttfri måndag kan bidra till att man sparar pengar och förbättrar sin hushållskassa och framhåller att ”en minskning av köttätande också är ett ställningstagande mot lidande”. En hög grad av köttätande leder till att en mycket stor mängd djur måste födas upp för att möta efterfrågan. Det handlar då inte om glada grisar och betande kor utan om djurfabriker. 

Om man ser till själva recepten, som förstås utgör bokens huvuddel, är de indelade årstidsvis vecka för vecka, så att de räcker till för måndagarna i ett helt år. För varje vecka ges inte endast en rätt utan ett flertal. Vårens första måndag bjuder t.ex. på frukost, matsäckslunch, lunch, tillbehör, middag och dessert. Du lär inte få svårt att hitta något som du tycker om! Kanske blir du så inspirerad att du vill ha mer än en köttfri dag per vecka.

Ibland märks det att boken är översatt från engelska. Det förekommer ingredienser som ”light ale” och ”butternutpumpa” och ges recept på ”vegetarisk shepard’s pie” och  ”julpuddingtrifle” men det fungerar rätt bra ändå. Det är ju inte värre än att man byter ut någon ingrediens som man har svårt att få tag på.

Själv har jag bara hunnit prova några varmrätter och därmed njutit av ”Penne med broccoli, mascarpone och dolcelatte”, ”Quiche med purjo och getost”, rotsellerigratäng samt ”Purjo-, potatis- och fetaostpezzetta”. Efter att ha tittat på bilder av päron i ugn, smulpaj med rabarber och äpple, brownies och pistaschmaräng kan jag dock lugnt våga rekommendera även efterrätterna.

/ Anna Dunér

 

Målgrupp:

Taggar:

Tipsat av: Anna Dunér den 25 december 2012